Wednesday, July 1, 2009

يا تحبى .. يا تخسى

أعزائى القراء.. أسرة مدونة كلام رومانتيكى بتعتذر بشدة على التأخير الطويل.. لكن ده بجد كان غصب عننا وبسبب ظروف الإمتحانات والكلام ده كله.. كل اللى نقدر نقوله دلوقتى إن الإمتحانات خلاص خلصت الحمد لله .. ونرجع تانى للكلام الرومانتيكى




********************



موضوع شاهينو الأخير بتاع " حب الأكل " بصراحة كده قلب عليا المواجع .. وحسسنى إن كل الأمهات عاملة حزب وراسها وألف سيف إن عيالها تخس ،وأنا أمى كانت من أول المشاركين فى الحزب ده.. ودايما رافعة شعار -هتخسى يعنى هتخسى - طبعا من المعروف على مستوى العالم إنى أنا والأكل زى التوأم المتلاصق .. محدش يقدر يفرقنا عن بعض أبدا.. علشان كده كانت كل محاولات ماما بتبوء بالفشل الذريع


يعنى لو فى يوم من الأيام فتحت لاقيتها فاضية مثلا.. علشان ماما حبيبتى مخبية الأكل .. أقوم أجرى على التليفون شان أطلب ديلفرى .. ألاقى بابا مدفعشى الفاتورة والتليفون بقى استقبال بس.. أقوم أجرى على البلكونة أصرخ وأقول " يا ميييييييييدووووووووو".. يقوم يجيلى ميدو البقال اللى تحتنا وهو ماسك كيس فيه كل مالذ وطاب من شيبسى وكانز وشوكولاتات



ولما ماما فقدت الأمل من إنى أبطل أكل برضايا قالت أخليه غصب عنها .. وقالتلى إنها عايزة تجيبلى الدوا اللى بيخسس ده ويسد النفس .. وخصوصا لما لقت المغنية المقلبظة أو كانت مقلبظة جاية فى الإعلان بعد ما خست بتاع 100 كيلو وهى بتقول " الدوا ده هو اللى خسسنى" .. بس أنا بقى مردتيش أخد الدوا ده .. أصل بصراحة المغنية دى صوتها وحش أصلا ومش بحبها .. يعنى لو نانسى مثلا ولا هيفا هم اللى عملوا الإعلان ده .. اوعى وشك ..كانت الطوابير على الدوا ده هتبقى أكبر من طوابير العيش




المهم بعد كل ده وبعد ما ماما نفذت معايا كل المحاولات .. ماكنش فاضل غير إنها تاخدنى لدجال ولا تعملى زار .. قعدت تعيط وتقولى خلاص .. أنا الحق عليا .. أنا عايزة مصلحتك .. وكلام بقى من بتاع الأمهات ده .. طيب أنا يعنى بإيدى إيه أعمله؟؟




فى يوم من ذوات الأيام .. وأنا قاعدة محتارة كده وعمالة أهرش فى دماغى من الحيرة .. لاقيت ديدى بنت خالتى بتقولى




ديدى : مالك يا ميوشة بتهرشى كده ليه .. اجيبلك لايسيد؟؟




أنا: لأ يا ديدى ..عايزة أخس




ديدى: طيب ما تجربى




أنا : قبل ما تقولى جربت كل حاجة .. ومفيش فايدة



ديدى: إنتى مكبرة الموضوع كده ليه ؟؟ ما إنتى زى القمر اهو ومش محتاجة يعنى



أنا:ما أنا عارفة.. بس ماما أعمل فيها إيه؟



ديدى: عارفة يا ميوش إنتى هتخسى ازاى؟؟



أنا :أبوس إيديك قولى



ديدى : لما تحبى يا ميوشة هتخسى .. مش بيقولوا الحب بهدلة



فضل كلام ديدي يتردد جوه دماغى زى الأفلام الأبيض وأسود .. لما تحبى هتخسى .. خلاص بقى أحب وأمرى لله

روحت البيت لاقيت ماما .. أه منك يا ماما رغم كل اللى بتعمليه فيا ورغم إنك بتخبى الأكل منى ومش بتحطيلى رز على الغدا .. بس أعمل إيه فى نفسى .. بحبك برضه ..إيه ده ؟؟. أنا بحب ماما .. طيب قشطة يبقى كده أكيد هخس


روحت قعدت قدام ماما وقعدت ابصلها واسبل .. وابص جامد .. لدرجة إن ماما بصتلى وقالتلى



ماما حبيبتى : مالك يا ميوشة .. إنت اتجننتى ولا ايه؟



أنا : أنا بحبك أوى يا ماما



ماما حبيبتى : أه .. عايزة كام بقى ؟؟إرحمينى يرحمك ربنا



أنا :لأ يا مامى .. أنا مش عايزة فلوس



ماما حبيبتى : مامى ؟؟ مش لاقية عليكى خالص



أنا :يا ماما أنا بحبك بحبــــــــــــــــــــــــــــــــــك



وبعد محاورات ومداولات .. ماما بأسلحتها المعروفة عالميا بدئا من الشبشب أو صوبع إلى طيارات الإف 16 قدرت توقعنى فى الكلام وعرفت حكاية كلام ديدى ليا .. المشكلة إنى لاقيتنى فاهمة الموضوع غلط خالص.. ديدى كان قصدها إنى أحب واحد . يعنى خطوبة وجواز وحركات من دى .. على أساس إنى لما هتخطب مثلا مش هيبقى عندى وقت أكل ولا إيه؟؟



على العموم أدينى مستنية .. وقال يا محششين يكفيكوا شر الكمين .. وفى إنتظار اللى هيخسسنى

محدش عنده عريس يا جماعة



ميوشة

7 comments:

maiosha said...

أبو العريف
................
مش عارفة ليه قلبى حاسس غنى هاخد منك موقف
يعنى يوم ما الواحد يحاول يستفاد منك بحاجة .. تجيبلى عريس بيدور على واحدة
رابعة .. لأ وناوى يخطب ويفشكل بس

ماشى يا ابو العريف أنا وانت والزمن طويل


يا حرااااااااااااامى

shahieno said...

هييييييييييييية
النور جة النور جة النور جة
أخيرا يا ميوش
كدة الواحد يحس أنة خد الأجازة
عقبال روشة يا رب
الموضوع عسسسسسسسسل يا ميوش
أنا فعلا أتقالتلى المقولة دى قبل كدة
لما تحب هتخس
وجربتها بس منفعتشى معايا خالص
بالعكس أنا لما بحب بتخن
لأنها بتقلب معايا بأكل بقى علشان السهر والتفكير وكدة
وحتى لو قلبت بخطوبة هتخن بردو علشان الخروجات العشا برة
ولو قلبت بجواز هتخن بردو علشان بقى كل يوم أكلة والدليفيرى والشغل دة
هتقوليلى مفيش فايدة ولا إية
لا طبعا فية فايدة
عايزة ترجعى للأناقة والرشاقة ونرررررررررجع لبعض تانى
أتصلى بيا
هااااااااااااااى بقولك أنتى

MǿиY El-Shreef said...

ههههههههههه

انتي هتقولييلي ياختي ع المصيبه دي

بجد مصيبه حكايه الاكل دي

انا بقى حاليا بحب وفعلا الحب بهدله وهتخسي والله خديها مني نصيحه

وهبقى ادورلك ع عريس بقى

البلوجايه دي عسووله

منورينها انتوا التلاته وربنا :)

هاجي كتير بقى

كــركــبــة دمـــاغ ㋡ said...

هههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههههههه

انتو ثلاثي جباااااااااااااار .. وفظيييييييييييييييييييييييع ..

دمكو زي العسل والله ..

يخرب عقلكو والله دمااااااااااغ شعبي بجد ههههههههه


البوست جميل جدا جدا زي كل البوستات اللي هنا ..

تحياتي ليك يا مثلث الرعب ..

واتمنى تنوروني فـ مدونتي بقى

maiosha said...

shahieno
..............
إنت بالذات يا شاهينو ما تتكلمشى على الخسسان خالص
كفاية الدايت اللى إنت بتعمله ده وكرهنا فى عيشتنا

إيه ده الكلمة دى إتقالتلك برضه؟؟
أوعى تكون ديدى برضه هى اللى قالتهالك؟؟

ههههههههههههههههه
الكلام ده يا اخى بقى منتشر فى البلد كده ليه !!!!!!!

Anonymous said...

هههههههههههههههههههههه

ماشى يا ميووووشة..قال و أنا اللى داخلة و قلت حلاقى الوصفة السحرية

مااااااااااااااشى

طب شوفيلى واحد اطبق عليه كلامك عملى
ههههههههههههههههههههههه

و الله دى اسوأ طريقة للخساسان

rosha said...

جامدة كالعادة ياميوشة .......
انا بقى محتاسة مش لاقيه فكرة بوست جديد ..... انقذونى ياجدعااااان

عموما ياميوشه اسأل مجرب ولا تسألشى دكتور ديدى عندها حق .. واسألينى انااااااااا

WELCOME BACK YA SHABAB
ويلااااااااا نخربها زى زمان