Saturday, March 7, 2009

الحب الاول




ازيكم ياشباب



انا روشه





النهاردة اول بوست ليا وبرده اول بلوج ليا







ف حبيت بما ان النهاردة اول بوست انى اتكلم عن اول حب







ناس كتير عاشت الاحساس ده .. وناس كتير برده مجربتوش







والناس اللى عاشت الاحساس ده معظمهم بيتمنى انه ماكنش عاشه او صادفه وناس تانية عايشه ف حلاوة الحب ده كل يوم وبتعتبر نفسها ميته قبل ماتعيشه ... اما بقى الناس اللى مجربتوش ف دول عايشين يوم بيوم بيتمنوا يصادفوا الحب وعلى اتم الاستعداد انه يعيشوه بعذابه وجراحه وحتى برده لو مكنش هو ده الحب اللى كان بيتمنوه




م الاخر محدش عاجبه حاله ..لا للى بيحب مرتاح .. ولا اللى حب وحبه انتهى ارتاح .. ولا اللى مش بيحب مرتاح




معلش ياجماعه .. انا بعتذر لان ناس كتير اول ماعرفت عنوان البلوج افتكروا انهم هيعيشوا حياه كلها حب ف حب وبلوج حب ف حب






لكن انا حبيت يبقى المجال مفتوح للكل .. بمعنى ان الموضوع اللى بتكلم فيه يمس اللى بيحب ومجروح ومتعذب ف حبه .. وبرده اللى بيتمنى يحب بس لحد دلوقتى ماصدفوش الحب ده ..






نرجع لموضوعنا .. اول حب ...........






مفيش شك ان الحب هو اجمل احساس ف الدنيا .. ويابخت اللى وقع ف الحب .. ويابخت اللى لقى الشريك المناسب ليه ولشخصيته واللى واثق ان حياته هتبقى جميله وكامله بيه ..






اللى صادف الحب ده بيضحى بدون اى قيود .. ماهو اللى قال ان الحب تضحية مكدبش .. بس ساعتها بيبقى في تقدير م الطرفين .. ف اللى بيضحى فيهم عشان التانى بيبقى ف نظر حبيبه كأنه الدنيا ومافيها .. وفى حالة حب تانية واحد فيهم بيضحى بدون مقابل .. بمعنى انه مش مستنى حاجة م التانى لا تقدير بقى ولا رد فعل ولاكلمة شكر ولا حتى ابتسامه ف وشه .. ده برده اسمه حب .. بس للاسف مش بيطول كتير .. يعنى لو اللى بيضحى ده فضل يضحى بدون مقابل شهر شهرين خمسة بالكتير وهيقول انا اكتفيييييييييييييييييييت ..






اصل مفيش حد بيعيش عشان حد طول العمر الا اذا كان حاسس ومتأكد انه عايش عشانه برده .. دى طبيعة النفس البشرية مش اختراعات من عندى .. وبرده للصبر حدود






الحياة حلوة اووووووووووى لو عايش قصة حب ناجحة .. وصعبة اوووووووووى لو قصة الحب دى فشلت






اللي هنحكيه مع بعض بعد كده هي الحياه والتجارب اللي فيها









يمكن تكون قصص ناجحه جدا ويمكن تكون قصص الطرفين ضاعوا فيها






بس اهم حاجه انها قصص واقعيه جدا وتجارب ناس اتعلموا منها وناس لسه مش عارفين يتعلموا منها






استنوني ..........






روشة

4 comments:

maiosha said...

رووووووووووووووشة

مبروك يا جميل على اول بوست ليكى .. اللى قلب عليا المواجع
إهئ إهئ
دايما يا روشة بتيجى على الجرح كده

بس داخلة جامدة اخر حاجة .. مستنينك يا ستى لما نشوف هتعملى فينا ايه تانى اكتر من كده

امووووووووووووووه

أبو العريف said...

ايه دا انا كنت معلق هنا قبل كده
التعليقات بتروح فين
ايه الناس دي
هو انا علقت
ولا الزهايمر عامل عاميله
ولا اتنين غيرنا ولا ايه

Moony said...

اولا مبروك على المدونه كلها بجد فكرة حلوة
ثانيا بقة بصى يا ستى الحب فعلا فيه كده و فيه كده
انا عن نفسى كنت خايفه طول عمري احب عشان متجرحش و عشان الانسان اللى ف خيالى كنت فكراه مش موجود اصلا (يعنى احلامى فيه كانت بسيطه و مش شده بسطتها كنت خايفه انه مش موجود)

الحلام دى هى انه يكون راجل راجل بجد مش راجل عشان البطاقه بتقول كده
يعنى راجل مش بيزعق و يتختنق و عايز يعمل سي السيد و السلام
عايزاه يكون بيفهمنى بيحبنى و بيخاف عليا
عايزه يكون هادى ف وقت عصبيتى
و عايزاه لما نتكلم ف حاجه او يطلب حاجه يناقشنى مش يامر و بس

الصراحه فضل الانسان ده حلم لحد ما شفته
حبيب قلبى, حبى الاول احل حاجه حصلت لى كانت يوم ما شفته
فضل معجب بيا يجى سنه و بيحبنى سنه و كل ده ف صمت و صمته ده كان غايظنى
لحد ما اخيررررررراااااا من يجى سنه قالها قالى بحبك اخيرررررررااااااا اخيررررررراااا كل ما افتكر اليوم ده احس انى عايشه حلم و مش عايزه اصحى منه

بس الاحلى ان الحلم ده واقع و ان هوا موجود بجد حبيبى هنا جامبى بجد موجود ف الدنيا دى ف نفس كوكبى اخيرااا لقيته و حبنى و حبيته اخيرا عرفت انا عايشه ليه عايشه عشانه عايشه عشان حبه عايشه عشان احبه عايشه عشان اقف جمبه ف حزنه و فرحه و هو عايش عشانى عشان يحبنى و يحمينى و يضمنى

هو حبيبى و صاحبى و ملك حياتى و ملك امرى
هو
الشخص الوحيد اللى بنفذ كلامه عشان متاكده 1000,000% انه بيخاف عليا و مش عايز غير مصلحتى
هو
الشخص الوجيد اللى بحش معاه بالامان
هو
الشخص الوحيد اللى عنده استعداد يعمل المستحيل عشانى

Moony said...

يا روشه ان اكتشفت ان الحب احساس جميل بس هيبقى اجمل اعتمادا على الحبيبن